83

Într-o epocă în care educația și tehnologia se transformă cu o rapiditate uimitoare, 79 de cadre didactice și reprezentanți ai Clasei Viitorului au fost selectați să participe la 5 vizite de studiu în Estonia, țară recunoscută pentru abordările sale progresiste în domeniul educațional și digital. În perioada 30 octombrie – 7 decembrie 2023, delegațiile au aflat cum instituțiile estoniene utilizează tehnologia pentru a îmbunătăți procesul de predare-învățare.

Vizitele, care au fost organizate de către Centrul Național de Inovații Digitale în Educație „Clasa Viitorului”, au inclus întâlniri cu profesori și elevi în cadrul unor instituții precum Gimnaziul G. Adolf, Gimnaziul Central Rus, Gimnaziul Pae, Universitatea din Tartu, Delta Centru și în lumea cercetării la Muzeul științific Ahhaa.

„Sunt impresionante succesele Estoniei în domeniul educației, în special a utilizării echipamentelor și tehnologiilor digitale. Am observat modalități de integrare a acestor tehnologii în cadrul mai multor discipline școlare.
Școlile din Tallinnn, pe care le-am vizitat, sunt exemple pe care putem să le urmăm (organizare, curriculum, mediu etc). Curriculum-ul universităților pedagogice este în concordanță cu necesitățile beneficiarilor. Statul acordă școlilor tot suportul de care au nevoie. Rezultatele obținute de elevii din Estonia în urma evaluărilor naționale și internaționale demonstrează eficiența strategiilor de proiectare/predare/evaluare. M-a impresionat în mod deosebit faptul că toată informația din școlile cu predare în rusă, sunt dublate în estoniană, respectiv toți copiii și cadrele didactice vorbesc estoniana fluent.
Am admirat gradul de independență financiară a instituțiilor de învățământ din Estonia. Își pot permite achiziționarea de echipamente și tehnologii digitale și nu numai. Universitatea din Tartu este un exemplu reușit de gestionare a resurselor bănești. Estonia ne demonstrează că ceea ce la noi, în Republica Moldova sunt planuri de perspectivă, acolo deja funcționează cu succes. Avem de unde învăța!”, menționează Sergiu Plamadeala​​.

Mart Laanpere, expert în tehnologii educaționale și cercetător superior la Centrul de Tehnologii Informaționale, Universitatea din Tallinn, a fost ghidul grupului pe parcursul vizitelor de studiu în Estonia. El a scos în evidență trei factori majori care contribuie la succesul sistemului educațional din Estonia pe plan mondial, și anume: profesori calificați, autonomie școlară și utilizarea IT în procesul de predare-învățare.

„Cadrele didactice din Republica Moldova au avut posibilitatea de a discuta cu grupuri de elevi care au prezentat școlile în care învață, cu cadrele didactice și manageriale despre istoria școlii, activitățile  pe care le desfășoară în școală, digitalizarea școlilor estoniene și autonomia școlară din Estonia.
Experiența estoniană a deschis noi viziuni pentru educația din Republica Moldova, oferind exemplu concret de succes în domeniul educațional prin solidaritate și conștientizare comună, transformare și implementare a digitalului în educație. În urma acestei vizite profesorii sunt mai motivați să aducă schimbări pozitive în sistemul educațional moldovenesc, sincronizându-se prin idei și bune practici de a lucra în crearea unui mediu educațional prietenos elevilor ce contribuie la dezvoltarea autonomiei și responsabilității proprii în devenirea personală și profesională”, ne spune Aliona Caduc.

În cadrul atelierelor cu elevii, profesorii noștri au avut ocazia să se familiarizeze cu tehnologii de ultimă oră, inclusiv roboți și ozoboți, care sunt folosiți pentru a dezvolta gândirea logică și competențele digitale ale elevilor. Aceste sesiuni interactive au deschis discuții despre importanța tehnologiilor educaționale și rolul său în formarea viitorului sistemului de învățământ.

„Vizita de studiu în Estonia a generat multe idei privind implementarea eficientă a tehnologiilor educaționale, activităților interdisciplinare, precum și amenajarea spațiilor de învățare.
M-a impresionat promptitudinea, sinceritatea şi receptivitatea estonienilor care au făcut posibil ca timp de 2 zile, colectivul de cadre didactice din Moldova să parcurgă un program intens de activităţi şi, totodată, să fie unul eficient şi cu rezultate pe măsură. Am rămas plăcut surprinsă de curăţenia, decorul creativ şi sălile de clasă sau laboratoare dotate cu echipamente de ultimă generație. Practici pe care le-am putea prelua ar fi: digitalizarea manualelor. Astăzi, toate manualele în Estonia pot fi accesate și în format digital. Ghiozdanele copiilor sunt ușoare, iar lecțiile online au rămas chiar dacă pandemia a trecut. Pentru că această metodă de predare exista în Estonia și înainte de COVID așa că închiderea școlilor nu a produs un șoc”, ne povestește Anastasia Chiperi.

Discuțiile cu specialiștii Mart Laanpere, Ljudmilla Rozhdestvenskaja și Maia Lust, au reprezentat un element deosebit de important în cadrul programului. Aceștia au contribuit cu cunoștințele și experiența lor unică, prezentând o viziune asupra conceptului de „creare” a oamenilor prin intermediul roboților. Aceasta este o idee revoluționară care schimbă percepția tradițională asupra tehnologiei, văzută ca un instrument pentru evoluția și dezvoltarea umană. Această abordare sugerează o nouă înțelegere a rolului tehnologiei în societate, punând accentul pe potențialul său de a transforma și îmbunătăți experiența umană.


„Am trăit o experiență unică  și memorabilă în vizita de studiu din Estonia. Am aflat multe lucruri utile, pe care ar fi frumos să le implementăm și la noi în țară, precum: încadrarea tehnologiilor la toate disciplinele, bazarea pe necesitățile elevilor, nu pe parcurgerea programelor școlare, realizarea diverselor proiecte centrate pe aptitudinile elevilor etc.
Mi-a atras atenția lipsa birocrației școlare și digitalizarea totală. De asemenea, școlile au mai multă putere și sunt eliminate direcțiile și controalele realizate regulat. 
Consider că Estonia ar fi un  exemplu perfect pentru a îmbunătăți sistemul educațional din Republica Moldova, întrucât elevii de acum sunt digitalizați din primii ani de viață și au nevoie de schimbări educaționale și de predare inovatoare”, menționează Arina Negrei. 

Într-o lume în care schimbarea este singura constantă, Moldova își propune să-și modeleze sistemul educațional astfel încât tinerii să beneficieze de o educație de calitate și să fie pregătiți pentru profesiile viitorului.

Profesorii din Moldova au revenit acasă entuziasmați și hotărâți să implementeze ideile inovatoare cu care au venit, în cadrul instituțiile de învățământ în care activează.

Imprimare