Capitolul 1. Celula, unitatea de bază a vieţii

1. Structura celulei vegetale și animale. 
2. De la celulă la organism.
3. Structura şi funcţiile microscopului.
4. Proprietățile celulei vegetale şi animale.
5. Pregătirea preparatului microscopic cu celula vegetală şi animal.
6. În lumea celulelor.

Capitolul 2. Diversitatea şi clasificarea organismelor vii

1. Organisme monocelulare și pluricelulare.
2. Pregătirea preparatelor microscopice cu diverse organisme monocelulare dintr-un bazin acvatic.
3. Organisme diurne și nocturne.
4. Organisme ierbivore.
5. Organisme carnivore.
6. Organisme omnivore.

Capitolul 3. Plante

1. Structura unei plante cu flori.
2. Transportul substanţelor prin corpul plantelor.
3. Modelarea structurii unui organ al plantei.
4. Plantele în natură.
5. Plantele în viaţa omului.

Capitolul 4. Organismul uman și sănătatea

1. Poziţia, funcţia de bază şi igiena sistemelor de organe cu funcţii de nutriţie la om: sistemul digestiv, respirator, cardiovascular şi excretor.
2. Sistemul respirator la om. Igiena.
3. Poziţia, funcţia de bază şi igiena sistemelor de organe cu funcţii de relaţii la om: sistemul nervos, senzorial şi endocrin.
4. Poziţia, funcţia de bază şi igiena sistemelor de organe cu funcţii de relaţii la om: sistemul locomotor.
5. Poziţia, funcţia de bază şi igiena sistemelor de organe cu funcţii de relaţii la om: sistemul locomotor.
6. Poziţia, funcţia de bază şi igiena sistemelor de organe cu funcţii de reproducere la om: sistemul reproducător.

Capitolul 5. Organismele în mediul lor de viaţă

1. Adaptări ale organismelor la mediul lor de viaţă.
2. Adaptări structurale ale organismelor la factorii de mediu: temperatură, lumină, umiditate.
3. Adaptări comportamentale de integrare ale organismelor la condiţiile de mediu.
4. Mediul înconjurător şi activitatea omului.
5. Plante şi animale pe cale de dispariţie din Republica Moldova.
6. Rezervaţii naturale şi parcuri naţionale din Republica Moldova.

 

Capitolul 1. Celula, unitatea de bază a vieţii

1. Tipuri de celule vegetale.
2. Nivelurile de organizare a organismelor vegetale: celulă – țesut – organ – sistem de organe – organism.
3. Tipuri de celule animale.
4. Nivelurile de organizare a organismelor animale: celulă – țesut – organ – sistem de organe – organism.
5. Lucrare practică nr. 1 ,,Modelarea unui tip de celule, țesuturi cu funcții specializate.”

Capitolul 2. Diversitatea şi clasificarea organismelor

1. Sistematica organismelor. Unităţi taxonomice: regn, încrengătură, clasă, ordin, familie, gen, specie.
2. Regnul Animale. Caracteristică generală.
3. Animale nevertebrate. Încrengătura Celenterate. Clasa Hidrozoare.
4. Încrengătura viermi lați. Clasa Turbelariate. Clasa Cestode.
5. Încrengătura Viermi cilindrici. Clasa Nematode.
6. Încrengătura Viermi inelaţi. Clasa Oligochete.
7. Lucrare practică nr.2 „Evidențierea particularităților structurale ale corpului, deplasarea și comportamentul unor reprezentanți din Regnul Animale (animale nevertebrate) (Observații asupra reprezentantului Râma).
8. Încrengătura Moluşte. Clasa Gasteropode.
9. Încrengătura Artropode. Caracteristica generală.
10. Încrengătura Artropode. Clasa Crustacee.
11. Încrengătura Artropode. Clasa Arahnide.
12. Încrengătura Artropode. Clasa Insecte.
13. Lecție de generalizare ,,Animale nevertebrate”
14. Animale vertebrate. Caracteristica generală.
15. Încrengătura Cordata. Clasa Peşti cartilaginoşi.
16. Încrengătura Cordata. Clasa Peşti osoşi.
17. Încrengătura Cordata. Clasa Amfibieni.
18. Încrengătura Cordata. Clasa Reptile.
19. Încrengătura Cordata. Clasa Păsări.
20. Încrengătura Cordata. Clasa Mamifere.
21. Lucrare practică nr.3 „Particularitățile structurale ale corpului, deplasarea și comportamentul unor reprezentanți din Regnul Animale (animale vertebrate) (reprezentanți din Clasa Pesți/ Clasa Păsări/ Clasa Mamifere”
22. Repetarea și generalizarea conținuturilor studiate la unitatea de conținut „Diversitatea și clasificarea organismelor vii”.

Capitolul 3. Plante

1. Structura și funcția organelor vegetative ale plantelor cu flori.
2. Rădăcina. Structura şi funcţiile rădăcinii. Sisteme radiculare.
3. Tulpina. Structura şi funcţiile tulpinii.
4. Frunza. Structura şi funcţiile frunzei.
5. Proiectarea acțiunilor de ocrotire a plantelor cu flori.
6. Lucrare de laborator nr.1 ,,Evidențierea rolului perișorilor absorbanți în procesul de absorbție a apei”.

Capitolul 4. Organismul uman și sănătatea

1. Sisteme vitale cu funcții de nutriție la om: sistemul digestiv.
2. Igiena sistemului digestiv la om.
3. Sisteme vitale cu funcții de nutriție la om: sistemul respirator.
4. Igiena sistemul respirator la om.
5. Sisteme vitale cu funcții de nutriție la om: sistemul cardiovascular.
6. Igiena sistemului cardiovascular.
7. Imunitatea și vaccinurile.
8. Sisteme vitale cu funcții de nutriție la om: sistemul excretor.
9. Igiena sistemului excretor.
10. Schimbul de substanțe și de energie dintre organism și mediu.
11. Sisteme vitale cu funcții de reproducere la om: sistemul reproducător masculin.
12. Sisteme vitale cu funcții de reproducere la om: sistemul reproducător feminin.
13. Igiena sistemelor vitale cu funcții de reproducere.
14. Influența factorilor nocivi – Tutunul – asupra organismului uman.
15. Influența factorilor nocivi – Alcoolul – asupra organismului uman.
16. Influența factorilor nocivi – Drogurile – asupra organismului uman.
17. Afecțiuni ale sistemelor vitale cu funcții de nutriție la om.
18. Afecțiuni ale sistemelor vitale cu funcții de reproducere la om.
19. Alimentația echilibrată. Semnificația nutriției și a respirației.
20. Lucrare practică nr.4: ,,Particularitățile activității sistemului respirator uman”.
21. Lecție de recapitulare și generalizare la unitatea de conținut ,,Organismul uman şi sănătatea”.

Capitolul 5. Organismele în mediul lor de viață

1. Comportamente de integrare sezonieră ale organismelor în mediul lor de viață.
2.Viața activă și hibernarea la animale.
3. Migrația la animale.
4. Aspecte sezoniere ale ciclurilor de dezvoltare la plante.
5. Generalizare, recapitulare și consolidare.

Capitolul 1. Celula, unitatea de bază a vieții

1. Compoziția chimică a celulei. Substanțe anorganice și rolul lor în organism.
2. Substanţe organice – glucidele – și rolul lor pentru organism. Particularităţile corelației structurale: celuloză – glucoză; amidon – glucoză; glicogen-glucoză.
3. Substanţe organice –proteinele – și rolul lor în organism. Particularităţile corelației structurale:
proteine – aminoacizi.
4. Substanţe organice – lipidele și rolul lor pentru organism. Particularităţile corelației structurale: lipide-acizi graşi şi glicerină.
5. Lucrare de laborator Nr.1 „ Evidențierea prezenţei amidonului, proteinelor şi lipidelor în celulele vegetale”.

Capitolul 2. Diversitatea şi clasificarea organismelor

1. Regnul Plante. Caracteristică generală.
2. Filumul Briofite – mușchiul de pământ. Rolul briofitelor în natură și în viața omului.
3. Filumul Pteridofite – ferigi. Rolul ferigilor în natură și în viața omului.
4. Filumul Gimnosperme. Rolul gimnospermelor în natură și în viața omului.
5. Filumul Angiosperme. Caracteristică generală. Clasificarea angiospermelor.
6. Clasa Dicotiledonate. Rolul lor în natură și în viața omului.
7. Clasa Monocotiledonate. Rolul lor în natură și în viața omului.
8. Lucrare practică Nr.1 „Pașaportul” unui reprezentant din regnul Plante.

Capitolul 3. Plante

1. Floarea, organ generativ. Structura florii.
2. Lucrare practică Nr.2 „Structura florii”.
3. Polenizarea. Tipurile de polenizare.
4. Reproducerea sexuată la plantele cu flori. Fecundația.
5. Fructul. Diversitatea fructelor.
6. Sămânța. Diversitatea și răspândirea semințelor.
7. Recapitulare și generalizare la unitatea de conținut „Plante”.

Capitolul 4. Organismul uman și sănătatea

1. Sisteme vitale cu funcții de relație: sistem nervos, senzorial, endocrin, sistem osos și muscular.
2. Sistemul nervos central la om.
3. Sistemul nervos periferic la om.
4. Reflexe condiționate și necondiționate.
5. Lucrare de laborator Nr.2 „Evidențierea experimentală a unor reflexe la om”.
6. Activitatea nervoasă superioară.
7. Igiena sistemului nervos.
8. Sistemul endocrin la om. Particularitățile sistemului endocrin la om.
9. Glande endocrine și hormoni: hipofiza şi somatotropina, epifiza și melatonina.
10. Glande endocrine și hormoni: tiroida şi tiroxina, glandele suprarenale, adrenalina și noradrenalina.
11. Glande mixte: pancreasul și insulina.
12. Glande mixte – gonadele: testiculele, androgenul și testosteronul, ovarele, estrogenul și progesteronul.
13. Igiena glandelor endocrine şi mixte.
14. Sistemul senzorial la om. Analizatorul vizual.
15. Igiena organului vizual la om.
16. Analizatorul auditiv.
17. Igiena organului auditiv la om.
18. Analizatorul gustativ. Analizatorul olfactiv.
19. Igiena organului gustativ și olfactiv la om.
20. Analizatorul cutanat.
21. Igiena pielii la om.
22. Sistemul locomotor la om. Sistemul osos.
23. Sistemul muscular.
24. Igiena sistemului locomotor. Afecțiuni ale sistemului locomotor la om.
25. Lucrare practică Nr. 3 „Acordarea primului ajutor în caz de fracturi, entorse, luxații”.
26. Recapitularea unității de conținut „Organismul uman și sănătatea”.

Capitolul 5. Organismele în mediul lor de viaţă

1. Ecosistemul și componentele lui.
2. Lucrare practică Nr. 4 „Calcularea frecvenței plantelor și a animalelor pe o unitate de suprafață (m2) dintr-un ecosistem.”
3. Relaţii trofice în ecosistem: comportamente de integrare a organismelor în ecosistem prin relații trofice. Verigi și lanțuri trofice.
4. Reţele trofice.
5. Niveluri și piramide trofice.
6. Rolul organismelor în circuitul materiei și a energiei.
7. Diversitatea ecosistemelor. Ecosistem terestru/subteran – aerian.
8. Diversitatea ecosistemelor. Ecosistem acvatic.
9. Recapitularea și sistematizarea cunoștințelor.

Capitolul 1. Științe biologice și caracteristici generale ale organismelor

1. Ştiinţe biologice. Metode de cercetare.
2. Ştiinţe biologice în Republica Moldova.
3. Metabolismul plastic.
4. Metabolismul energetic.
5. Reproducerea asexuată.
6. Lucrare practică nr. 1. „Reproducerea asexuată/ vegetativă pe exemplul unei plante angiosperme.”
7. Reproducerea sexuată.
8. Creşterea şi dezvoltarea la plante.
9. Creşterea şi dezvoltarea la animale.
10. Sensibilitatea organismelor.
11. Recapitularea și sistematizarea cunoștințelor.

Capitolul 2. Celula – unitate morfofuncțională a organismelor

1. Compoziţia chimică a celulei: substanţe anorganice – apă, săruri minerale.
2. Compoziţia chimică a celulei: substanţe organice – hidrați de carbon, lipide, – proteine, ADN, ARN, ATP.
3. Lucrare de laborator nr. 1. „Evidențierea unor substanțe organice în celulă.”
4. Structura celulei procariote.
5. Structura celulei eucariote: vegetală, animală
6. Lucrare practică nr. 2. „Modelarea structurii unei celule eucariote.”
7. Analiza comparativă a celulelor: procariotă și eucariotă, vegetală și animală.
8. Organizarea celulelor în ţesuturi: ţesuturi vegetale.
9. Organizarea celulelor în ţesuturi: ţesuturi vegetale.
10. Organizarea celulelor în ţesuturi: ţesuturi animale.
11. Organizarea celulelor în ţesuturi: ţesuturi animale.
12. Organizarea țesuturilor în organe și sisteme de organe la plante.
13. Organizarea țesuturilor în organe și sisteme de organe la plante.
14. Organizarea țesuturilor în organe și sisteme de organe la animale.
15. Recapitularea și sistematizarea cunoștințelor.

Capitolul 3. Sistematica organismelor – Virusuri, regnul Monera, regnul Protiste, regnul Ciuperci

1. Sistematica organismelor la nivel de regn, filum/ încrengătură și clasă.
2. Virusuri-forme acelulare de viață (Virales).
3. Regnul Monera: Bacterii.
4. Regnul Protiste. Încrengătura: Rizopode.
5. Regnul Protiste. Încrengături: Flagelate, Ciliate.
6. Regnul Protiste. Filumul: Alge verzi.
7. Regnul Protiste. Filumul: Alge brune, Alge roșii.
8. Regnul Ciuperci (Fungi). Filumuri: Zigomicete, Ascomicete, Bazidiomicete.
9. Licheni.
10. Recapitularea și sistematizarea cunoștințelor.

Capitolul 4. Sistematica organismelor – Regnul Plante

1. Regnul Plante. Caracteristici generale.
2. Filumul Mușchi.
3. Filumul Ferigi.
4. Filumul Gimnosperme.
5. Filumul Angiosperme – caracteristici generale.
6. Lucrare practică nr. 3. „Structura florii la angiosperme”.
7. Filumul Angiosperme Clase: Monocotiledonate, Dicotiledonate.
8. Lucrare practică nr. 4. „Recunoașterea poziției sistematice a unor organisme, utilizând diverse mijloace de determinare.”.
9. Recapitularea și sistematizarea cunoștințelor.

Capitolul 5. Sistematica organismelor – Regnul Animale

1. Regnul Animale – caracteristici generale.
2. Încrengătura Celenterate. Clase: Hidrozoare, Antozoare, Scifozoare.
3. Încrengătura Viermi plați. Clase: Turbelariate, Trematode, Cestode.
4. Încrengătura Viermi cilindrici. Clasa Nematoda.
5. Încrengătura Viermi inelați. Clasa Oligochete.
6. Încrengătura Moluște. Clase: Gasteropode, Lamelibranchiate, Cefalopode.
7. Încrengătura Artropode. Clasa Crustacee.
8. Încrengătura Artropode. Clase. Arahnide, Insecte.
9. Încrengătura Cordate.
10. Clase Pești osoși, Pești cartilaginoși.
11. Clasa Amfibieni.
12. Clasa Reptile.
13. Clasa Păsări.
14. Clasa Mamifere.
15. Diversitatea păsărilor și mamiferelor.
16. Recapitularea și sistematizarea cunoștințelor.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY