23

Peste 130 de cadre didactice din diferite regiuni ale Republicii Moldova s-au reunit în cadrul Forumului Profesorilor „Integrarea IA în procesul didactic prin tehnologiile tipice ale Clasei Viitorului”, organizat de Centrul Național de Inovații Digitale în Educație „Clasa Viitorului”.

În deschiderea forumului, participanții au asistat la o serie de prezentări susținute de promotori ai inovației în educație. Victoria Belous, directoarea Centrului „Clasa Viitorului”, a vorbit despre misiunea și viziunea strategică a centrului, subliniind rolul său în modernizarea sistemului educațional din Republica Moldova. Liliana Beleac a adus în prim-plan programul de robotică educațională, prezentând modul în care acesta contribuie la formarea competențelor de viitor, precum colaborarea, rezolvarea de probleme, inovația și creativitatea. Eduard Balamatiuc, specialist în IA la Sigmoid, a oferit o perspectivă relevantă asupra impactului inteligenței artificiale în educație, subliniind importanța unei abordări responsabile în integrarea acesteia în procesul de predare-învățare.

Evenimentul a oferit cadrul ideal pentru explorarea modalităților concrete de integrare a Inteligenței Artificiale în procesul didactic. Prin intermediul atelierelor practice, profesorii au explorat aplicarea inteligenței artificiale în proiectarea unor lecții interactive și personalizate, utilizând echipamente moderne precum laboratoarele digitale Labdisc, drone educaționale, plăci programabile și seturi de robotică. Activitățile au fost axate pe dezvoltarea competențelor-cheie ale secolului XXI, oferind soluții educaționale adaptate nevoilor elevilor dintr-o societate digitală dinamică și în continuă transformare.

Veronica Eșanu, Manager Dezvoltare Educație STEM în cadrul programului Innovate Moldova, a prezentat participanților conceptul de FabLab – un spațiu inovator de învățare, creativitate și experimentare, implementat în instituțiile din rețeaua de școli-model. „Prin acces la astfel de spații, elevii și profesorii pot trece de la teorie la practică, învățând să creeze, să testeze și să inoveze. FabLab-urile contribuie la dezvoltarea gândirii critice, a competențelor tehnice și a spiritului antreprenorial – abilități esențiale pentru viitor. Este esențial să dotăm instituțiile de învățământ cu aceste resurse, dacă vrem ca generațiile viitoare să fie pregătite pentru profesiile de mâine. În acest sens, programul Innovate Moldova și partenerii UMAEF și fundația Orange Moldova, vor dota 13 școli-model din țară cu FabLab-uri educaționale.”, a menționat Veronica Eșanu.

Forumul a reconfirmat angajamentul comunității educaționale din Republica Moldova față de transformarea digitală a învățământului și formarea unei generații pregătite pentru viitor. Prin dialog, colaborare și experiențe practice, evenimentul a creat un cadru pentru integrarea inteligenței artificiale și a noilor tehnologii în procesul educațional, consolidând rolul școlii ca spațiu de inovație, creativitate și dezvoltare a competențelor esențiale în secolul XXI.

Imprimare