În Republica Moldova, patru din zece copii cu vârsta sub zece ani au deja un cont pe rețelele sociale, iar două treimi dintre copiii cu vârsta cuprinsă între 12 și 15 ani accesează zilnic Internetul. Telefonul este dispozitivul de pe care marea majoritate a acestora se conectează la rețeaua virtuală. Acestea, dar și alte date privind siguranța copiilor pe Internet, se conțin într-un studiu național realizat la inițiativa Centrului Internațional „La Strada”.
Îngrijorător este faptul că adolescenții au cunoștințe sumare despre comportamentele riscante online. Practic, fiecare al cincilea adolescent, cu vârsta 12-15 ani, spune că nu cunoaște nimic despre siguranța online, în timp ce restul au doar cunoștințe sumare. Fiind întrebați despre modalitățile în care părinții îi informează despre riscurile online, majoritatea copiilor au menționat că, de obicei, părinții le citesc „lecții moralizatoare” sau acționează extrem – își izolează copiii de la comunicare, le iau laptopurile, tabletele etc.
La data de 13 decembrie 2019, în cadrul seminarului psihologilor “Rolul Psihologului Școlar în Siguranța Copiilor în Mediul Online”, în Clasa Viitorului a fost desfășurată activitatea “Inteligența Digitală – Siguranță Online”. Profesoara Natalia Ursu împreună cu elevii din clasa a VI-a au depistat riscurile si le-au explorat, creionând impactul acestora în mediul offline. Împreună au facut un plan de acțiuni pentru a preveni riscurile online. La final, elevii au realizat produse digitale, Wiki Ziare, cu ajutorul instrumentelor WEB: voki.com, padlet. com, smore.com cu ajutorul cărora, au prezenta niște reguli, sfaturi pentru a naviga în siguranță pe net.
“Poate încă nu suntem siguri că vom recunoaște riscurile, dar cu certitudine ce am învățat azi, ne va pune puțin pe gânduri să facem următorul pas sau să ne oprim…”, a menționat un elev, participant la activitate.