Când tehnologiile se întâlnesc cu oameni determinați și motivați să facă o schimbare, educația de calitate e la ea acasă

882

Sistemul educațional estonian este printre cele mai performante și inovatoare din lume. Acum un an de acest fapt s-au convins 22 de profesori din Moldova, din cadrul instituțiilor membre ale rețelei “Clasa Viitorului”. Aceștia au avut oportunitatea să viziteze universități, școli și centre educaționale din orașul Tallinn. Detalii despre această vizită găsiți aici

Reveniți acasă cu numeroase idei, mult entuziasm, și exemple concrete, cum pot contribui la dezvoltarea propriei școli și crește performanțele elevilor, au trecut la implementarea lor. La un an distanță, am discutat cu trei dintre membrii delegației din Moldova, care s-au inspirat din sistemul de educație estonian. Vedeți mai jos ce am aflat. 

“Vizita în Estonia a constituit, pentru mine, o călătorie în viitor, în educația viitorului sau în viitorul educației, și mă bucur nespus de mult că am reușit să aduc o parte din acest viitor la noi în instituție”, spune Tamara Macari, directoarea Liceului Teoretic “Ștefan Holban”.

Acum elevii de la liceul din comuna Cărpineni, raionul Hâncești au o școală modernă și luminoasă, mai aproape de acele școli din Estonia, care au servit drept model. “Am scos din școală toate tipurile de culori din sălile de clasă, de pe coridoare: verde, albastru, roz, bej etc, și am vopsit totul în alb în timpul reparației capitale”. După modelul estonian a fost procurat mobilierul, cu scaune colorate din plastic și bănci pentru un elev.

“Mi-a plăcut mult că toate cadrele didactice, indiferent de vârstă, utilizează computerul la ore – fiindcă îl au. În decembrie 2019 așa ceva mi se părea foarte greu de realizat. Astăzi, practic, la 90% dintre profesorii liceului le-am oferit tehnică din școală, în fiecare sală de clasă este fie un televizor, o tablă interactivă sau un display interactiv SMART. Am realizat conectarea întregii instituții la internet: atât prin fir, cât și wifi”.

Elevii sunt încurajați să se dezvolte multilateral, să participe activ, să se implice și să navigheze lumea cunoștințelor prin proiecte inedite și interesante. Un bun exemplu este proiectul “Voluntariatul” la disciplina, ”Educație pentru societate” desfășurat de către dna Eugenia Golban, împreună cu elevii din clasele a 12-cea. “Activitățile de voluntariat presupun mai multe direcții: munca în comunitate, ajutorarea bătrânilor singuratici, idei legate de ecologie, toate având un produs final digital, sub forma unei prezentări electronice sau spot video, demonstrate cu invitarea reprezentanților APL și Asociației Obștești “Baștina Cărpineni”, care promovează activitățile de voluntariat”, ne-a relatat dna Macari.

Mai multe idei preluate din modelul estonian le putem vedea aplicate și în Liceului “Mihail Sadoveanu” din Călărași. “Pe toți participanții la vizita din Tallinn ne-a marcat în primul rând atitudinea față de cel care predă și cel care studiază – una de respect, nu doar în vorbe, dar și în fapte. Saltul tehnologic remarcat în Estonia a putut să aibă loc numai datorită atenției deosebite pentru factorul uman, nu doar cel tehnologic”, ne-a împărtășit Valeriu Gorincioi, directorului liceului.

La fel ca în toate instituțiile din rețeaua ”Clasa Viitorului”, și în acest liceu investițiile s-au făcut paralel în instruirea cadrelor didactice și dotarea tehnică. “S-a investit mult în capitalul uman – toți profesorii au trecut numeroase formări, inclusiv online, privind metodologia organizării instruirii la distanță, atât la nivel local, raional, național dar și internațional. Ne-am implicat și în alte proiecte care au drept obiectiv pregătirea tinerilor pentru profesiile viitorului. Toate cadrele didactice au primit echipament. Acum colegii  folosesc cu plăcere spațiul Clasei Viitorului din liceu, inclusiv pentru a desfășura lecțiile la distanță. La nivel de instituție, după modelul din Estonia, pentru prima dată a fost instituit postul de ”Coordonator TIC” – funcție cheie pentru  managementul TIC la nivel de instituție”. 

La Liceului “Mihail Sadoveanu” din Călărași elevii sunt pasionați de Robotică. “Robotica, pe care am observat-o foarte răspândită în Estonia, capătă tot mai mulți fani printre elevi. În mare parte se datorează creativității și implicării personale a domnului profesor de informatică Alexei Gavriliță. Totodată, se bucură de interes și alte echipamente moderne din Clasa viitorului, captivând elevi și profesori de diferite discipline școlare. Este exact cazul când tehnologia inspiră la experimente, transdisciplinaritate și inovație”, a mai adăugat Valeriu Gorincioi.

În Chișinău, o Clasă a Viitorului, renovată și dotată modern, avem și la Liceul “Gaudeamus”. Aceasta are pereți glisanți de sticlă, ceea ce permite mărirea spațiului de lucru, acces liber pentru profesori și elevi la diverse echipamente și materiale de lucru. “M-au inspirat multe lucruri văzute la Tallinn, de la design și dotări excelente, la profesorii competenți și deschiși spre colaborare. Deocamdată, dotarea tehnică a tuturor claselor rămâne pentru noi un vis, deși ne străduim să avem și noi multe lucruri, ce modernizează procesul de învățământ. Cel mai important, în opinia mea, este existența unei echipe de profesori, care dorește să lucreze după modelul Clasa Viitorului”, ne spune Tamara Ponomari, directoarea adjunctă a liceului “Gaudeamus” din Chișinău. 

Astfel, observă dna Ponomari, în liceu: “S-au diversificat metodele de organizare a lecțiilor, profesorii au început tot mai mult să-i implice pe elevi în procesul de predare-învățare-descoperire. Au început să colaboreze mai mult între ei și cu elevii, care merg la robotică, sau la alte cursuri, chiar și în afara instituției, să aplice acele momente care plac și atrag alți elevi la studii, la descoperire, îi implică pe mai mulți în cercetare și inventică. Acești pași, mici încă, sunt cu siguranță importanți pentru fiecare”.

Deși sunt momente în care întâmpină dificultăți, motivația spre succes, în beneficiul elevului și profesorului îi face pe participanții proiectului Clasa Viitorului să pășească ferm, să ceară și să facă schimbări la nivel de instituție, fapt care inspiră, și poate aduce schimbări ale sistemului educațional.

Am rugat-o pe doamna Tamara Macari să vină cu câteva sfaturi și sugestii către colegii săi din întreaga țară.  

“Dragi colegi, stimați profesori! Cei care aveți norocul de a fi implicați în proiectul Clasa Viitorului, sau în alte proiecte, care vizează modernizarea educației: Acceptați provocările timpului, participați la diverse instruiri, pentru a acumula cât mai multe cunoștințe și abilități în domeniul utilizării TIC la disciplina predată. Trebuie să ne dăm bine seama, că în viitorul apropiat nu vom mai putea desfășura lecții ca pe timpuri, doar cu ”tehnologia TCC” (tabla, creta, cârpa). 

Implicați-vă în diverse proiecte. De la ele obținem mai multe oportunități: dezvoltarea personală, schimb de experiență cu colegii din alte instituții, beneficii sub formă de dotare cu tehnică/utilaj, etc., dar și satisfacția de a fi în pas cu timpul. 

Nu uitați, că noi suntem cei care creștem și dezvoltăm viitorul acestei țări. Noi trebuie să anticipăm, să gândim cu un pas înainte, fiindcă elevii de ieri și azi sunt specialiștii de mâine. Iar ziua de mâine va fi dominată de tehnologie, în care numaidecât trebuie să existe suflet omenesc, atitudine omenească, bunătate, cumsecădenie, împletite cu toate valorile general-umane”. 

Vizita de studiu în Estonia a fost organizată în noiembrie 2019, cu sprijinul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și UK aid. 

 

Imprimare