Învățarea bazată pe probleme (PBL – Problem-Based Learning) este o metodă de predare și învățare care se concentrează pe soluționarea problemelor concrete. Această metodă încurajează elevii să gândească critic, să-și dezvolte abilități de rezolvare a problemelor și să lucreze în colaborare cu alți colegi.
În PBL, elevii sunt implicați în rezolvarea unor probleme complexe și realiste, care sunt relevante pentru viața reală sau pentru cariera lor viitoare. Aceste probleme sunt adesea descrise într-un scenariu sau o poveste, care are ca scop să stimuleze interesul elevilor și să le ofere context pentru învățare. Elevii trebuie să investigheze și să analizeze problema, să identifice informațiile relevante, să dezvolte ipoteze și să găsească soluții.
Pentru a-și îndeplini obiectivele de învățare, PBL utilizează un proces de învățare treptat. Elevii încep prin a identifica problema și a dezvolta o înțelegere a acesteia, apoi își planifică investigația și cercetarea. Aceștia continuă prin a identifica și a evalua informațiile, apoi să dezvolte soluții și să ia decizii. În cele din urmă, elevii reflectă asupra procesului de învățare și asupra soluțiilor găsite.
PBL poate fi utilizat în multe domenii și subiecte de învățare, cum ar fi științele, matematica, istoria, literatura și multe altele. Această metodă poate fi utilizată într-un mediu de clasă sau online, într-un context formal sau informal de învățare.
Echipa și formatorii Centrului #ClasaViitorului au participat la un training despre „Învățarea pe Bază de Probleme/PBL – Problem-Based Learning” oferit de Prof. dr. h.c. Rolf Gollob, Departamentul Proiecte internaționale în educație, Universitatea Pedagogică din Zurich, Elveția.